fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

מהו וויסות חושי?

אחת המשימות ההתפתחותיות המרכזיות עימן מתמודד התינוק הוא וויסות עצמי. וויסות הוא בעצם ארגון. ליכולת להתארגן יש בסיס ביולוגי – נוירולוגי אך במהלך ההתפתחות היא מושפעת מהתנסויות שונות, מחשיפה לסביבה ומתגובות הסביבה להתנהגות התינוק.

הוויסות כתהליך משפיע על כל תחומי ההתפתחות: מוטוריקה, קוגניציה, תקשורת, התנהגות רגשית וחברתית וכן על תהליכי הסתגלות ראשוניים כגון שינה, אכילה, רחצה וכו'.

קיימות 3 קטגוריות מרכזיות שבהן אדם חווה את סביבתו דרך גופו:

מערכת המגע (המערכת הטקטילית) מתפתחת כר ברחם, תגובות לגירויים של מגע כמו ליטוף, טמפרטורה וכאב.

המערכת הוסטיבולרית (שיווי משקל ומנח הגוף כנגד כוח הכבידה) קשורה למערכת השמיעה, משפיעה על תגובות שיווי משקל, קורדניציה, תנועות עיניים ועוד.

המערכת הפרופריוספטיבית (מידע המגיע מן השרירים והמפרקים עקב תנוה של הגוף) תורמת להכרת "סכמת גוף" תחושת האדם את גופו.

התינוק לומד וימשיך ללמוד בשנים הקרובות כיצד לשלב בין התחושות השונות ולהגיב אליהן בצורה אופטימאלית. רק אחרי גיל 8-9 שנים מגיעה האינטגרציה הסנסורית של כל המערכות להבשלה מלאה.

תרגילים לגרייה חושית

טווח הגילאים ( מגיל אפס עד שנה)

המגע – חוש המישוש

המערכת הקשורה למגע חשובה בקביעת התנהגות פיסית, המנטאלית והרגשית של האדם. כל אחד מאתנו, החל מינקות, זקוק לגרייה הקשורה למגע כדי להישאר מאורגן, מתפקד ובריא.

המידע מהסביבה מתקבל ע"י קולטנים שנמצאים על עורנו הקרויים רצפטורים. תחושות מגע של לחץ, רטט, תנועה, טמפרטורה, גירוד וכאב מפעילות את קולטני המגע.

מגע עדין –ליטוף, צמר גפן, מטפחת, דגדוגים, מים

מגע עמוק – עיסוי עמוק, דחיסות, ויברציות, חיבוק, גלגול כדור על הגוף

חשיפה לטקסטורות שונות – משטחי פעילות, משחקים עם מרקמים

שיר משחק –"ליטוף ליטוף בכל הגוף" ודחיסות למפרקים

על כדור פיזיו שכיבה במנחים שונים ( בטן, גב וצד ) הנעת הכדור לפנים ולאחור, לצדדים. הקפצה עדינה

שכבו על הגב וחבקו את התינוק. התנדנדו מצד לצד תוך כדי "חיבוקים לוחצים".

יציבות הגוף (החוש הפרופריוספטיבי)

הפרופריוספציה (התחושה העמוקה) מתייחסת למסרים חושיים אודות היציבה, הכוח, הכיוון והתנועה של חלקי הגוף השונים. היא מסייעת לאינטגראציה בין התחושה הטקטילית (קשורה למגע) לתחושה הווסטיבולרית. קולטני תחושה זו מצויים בשרירים ומפרקים.

הפרופריוספציה נותנת לנו מידע לגבי האם השרירים נמתחים או מתכווצים והאם המפרקים מתכופפים או מתיישרים. ייעודה של המערכת היא להגביר את מודעות הגוף ולתרום לשליטה המוטורית ולתכנון המוטורי.

מריצה נמוכה או גבוהה- ההורה מניח את התינוק על השוק (מריצה נמוכה) או הירך (מריצה גבוהה) כך שבית החזה מעבר לרגל. התינוק נושא משקל על כפות ידיו כשהזרועות ביישור. עומס על הידיים והזרועות מספק קלט פרופריוספטיבי העוזר לבנות את חוזקם של חלק הגוף העליון והזרועות.

זחילת גחון

דחיסות מפרקים – מזינה את המערכת ומניקה השפעה עמוקה. בעמידה ההורה אוחז באגן ודוחס אותו כלפי הרצפה, בישיבה גבוהה ההורה דוחס את הברכיים לכיוון הרצפה, במריצה ההורה דוחס את הזרועה לכיוון הרצפה

שיווי משקל ותנועה (החוש הווסטיבולרי)

המערכת הווסטיבולרית היא מערכת מאחדת, המעניקה לנו תחושה באשר למיקום שלנו בעולם. תנועה וכוח הכבידה מגרים קולטנים באוזן הפנימית. המערכת הווסטיבולרית קולטת מסרים על שיווי משקל ותנועה מהצוואר, העיניים והגוף, המידע נשלח למערכת העצבים המרכזית לצורך עיבוד, ואז נוצר מתח שרירי המאפשר לנו לנוע.

המערכת מספרת לנו היכן נמצא ראשנו וגופנו ביחס לקרקע : האם אנחנו זקופים, בשיפוע או תלויים עם הראש כלפי מטה, אם אנחנו נעים או במקום, האם החפצים סביבנו נעים או חסרי תנועה.

על כדור פיזיו – הטיות בישיבה, נדנוד, הקפצות

שיר משחק – "גילגילגול"

נדנוד מהיר/איטי בנדנדה, ערסל (מהיר- מגביר ערנות, איטי – מרגיע

הטיות על הברכיים

גירוי לסיבוב ציר או זחילה

היפוך מהגב לבטן – גירוי עם צעצוע עד חציית קו אמצע, עזרה ע"י הצלבת הרגליים או רגל אחת (תלוי בהתקדמות התינוק)

היפוך מהבטן לגב – קירוב הזרועות אחת לשנייה, הרמת צעצוע מעל הראש ועידוד הושטת יד למעלה עד להיפוך

"רוץ בין סוסי" – עימדו ואיחזו את התינוק עם יד אחת בין רגלי תינוק והשנייה לרוחב בית החזה. שירו את השיר תוך כדי ניעות למעלה ולמטה עם הרגליים.

אווירון – שכיבה על הגב עם ברכיים כפופות אל החזה וקרסוליים צמודים זה לזה. השכיבו את התינוק על השוקיים. החזיקו את ידיו או כתפיו והתנדנדו קדימה ואחורה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.