fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

חשיבות השכיבה על הבטן

שכיבה על הבטן היא המנח שבו התינוק משיג את עיקר חיזוקו במהלך שנת חייו הראשונה. הסיבה לכך היא הפעילות השרירית המאומצת הנדרשת במנח זה מהתינוק, בכדי לצפות במתרחש בעולם סביבו. המאמץ מתחיל כבר בימיו הראשונים של התינוקת בניסיונות הרמת ראשו, וממשיך ביזית תנועה בצורות שונות כאשר בטנו פונה למשטח (תנועה על ציר הבטן, זחילת גחון, זחילת שש, הליכות דוב). קיים קשר צמוד בין רמת הסקרנות והעניין התקשורתי של התינוק בסביבתו, לבין מוכנותו למאמץ האדיר הנדרש בכדי ליהנות מהסביבה בעת השכיבה על הבטן. במנח השכיבה על הבטן בולט הקונפליקט בין עלות  לתועלת: התינוק יקדיש מאמץ ניכר בעיקר למשימות שיובילו להנאה ולעניין, ויפחית מאמציו כאשר הסביבה אינה מעניינת דיה.

חיזוק שרירי דורש פעילות יומיומית וזמן. נדרש כחודש ימים עד שאימון יומיומי יוביל לשינוי הרכב השריר בצורה משמעותית דיה, שתאפשר עליה ביכולתו המוטורית.

תינוק הרגיל לשכיבה פעילה על הבטן מימיו הראשונים זוכה "לתוכנית אימון" הדרגתית, בה קיים מתאם בין קצב השיפור ביכולתו השרירית לבין רמת העומס לה הוא נדרש בעת פעילותו.

תינוק שאינו מושכב על הבטן ברמה יומיומית אינו זוכה לזמן אימון המאפשר חיזוק הדרגתי. מאידך, תינוק המבלה זמן ממושך מדי בתרגול על הבטן, נוטה להתעייף שרירית ולעיתים אף להתעצבן רגשית, ו"לפספס את האימון. חשוב לזכור שגם בנושא ההשכבה על הבטן לא "כל המרבה הרי זה משובח", אלא הגזמה בהחלט גורעת.

משך הזמן המומלץ להשכבה על הבטן

ההמלצה היא השכבה על הבטן לפרקי זמן קצרים, פעמים רבות במשך היום, תוך הארכה הדרגתית של משך השכיבה עם התחזקותו של התינוק. מומלץ להתחיל השכבה על הבטן מימי חייו הראשונים של התינוק. בהתחלה מדובר בשניות או דקות ספורות בלבד ורק בהמשך מדובר בעשרות דקות. סביב גיל חצי שנה מצופה שמרבית יומו הפעיל של התינוק תהיה במנח שכיבה על הבטן. כמובן שיכולת מרשימה זו בגיל חצי שנה התקבלה בהדרגתיות, תוך עליה מתונה במשכי התרגול.

נקודה חשובה ביותר היא שבכדי שההשכבה על הבטן תתרום לחוזקו של התינוק והתפתחותו, עליו לבצע תרגול בזמן הערות ולא בזמן שינה

נקודות חשובות לתרגול מיטבי על הבטן

  • חשוב לתרגל את השכיבה על הבטן במצבים בהם התינוק אינו עייף ואינו רעב. לא מיד לאחר ארוחה מלאה ומובן לא כשחש ברע.
  • חשוב לשים לב לסימנים שמשדר התינוק, לזהות סימני התעייפות קלים ואז להפוך אותו אל הגב דרך תנועת היפוך. כמובן עם הזמן לעלות את זמן התרגול ואת סף התסכול
  • חשוב להניח משחק מעניין וחברתי על מנת שהתינוק יתאמץ יותר. עבור תינוקות קטנים אפילו הפנים שלכם הוא מהמשחקים המשובחים ביותר עבורם.
  • ניתן להפחית מעט את רמת הקושי הנדרשת ע"י שיפוע חיובי וע"י כך להאריך את משך זמן השכיב העל הבטן(כפי שתרגלנו במפגשים: תרגול האוניה, שכיבה על החזה שלכם כשאתם בשיפוע, כדור פיזיו, קרש שחייה)
  • שימוש ארוך יחסית בשכיבה ב"אמבטיה" במהלך טיול. הרבה תינוקות נהנים מאד בעת טיול ברחוב ויתאמצו שרירית על מנת לא להפסיד את מגוון האטרקציות הנקרות בדרכם.

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.