fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

הילדים רבים – להתערב או להתעלם?

עוד הרבה לפני שנשיב על השאלה, חשוב להדגיש את הדבר המהותי ביותר: ריבים הם לא סוף העולם. מעבר לכך, ריבים הם טבעיים, קל וחומר שבמערכת יחסים קרובה, אינטימית ואינטנסיבית כל כך. רק "אחים רעים" שלא מסתדרים ביניהם רבים? בוודאי שלא. גם "אחים טובים" ששוררת ביניהם רוב הזמן הרמוניה, עלולים למצוא עצמם מתווכחים, רבים ושוברים את הכלים (ולעתים, גם את הצעצועים). 

 

כהורים, סביר כי גם אתם מצאתם את עצמכם לא אחת בקונפליקט: האם להתערב ולהפריד בין הילדים, או שכדאי לתת להם לפתור את המחלוקת בעצמם? 

 

על מה יש לילדים לריב?

אחים מנהלים מערכת יחסים משפחתית וחברית. באופן טבעי לגמרי, לעתים ישנן מחלוקות מסוימות שיוצרות ריב בין האחים. למרות שנהוג לתייג ריבים כשליליים, הרי שהמון פעמים נלווה להם אפקט חיובי: האחים לומדים את הגבולות זה של זה, לומדים מהו שיתוף, כבוד, לוותר אחד לשני וכיוצא בזה. על מה הילדים בעיקר רבים?

  • ריב על משאבים. לדוגמא: על הטלוויזיה / אייפד
  • ריב על משחק ("אני משחק בזה עכשיו!")
  • קנאה בין אחים (לדוגמא: כשהילד הבכור מקנא באחיו הקטן יותר על תשומת הלב שהוא מקבל)
  • מחלוקת על מה אוכלים ארוחת ערב ("אני קובע, אוכלים היום פנקייק!")
  • "הוא לקח לי", "זה שלי, תחזיר לי!" וכן הלאה…

 

אתם נוטים להתערב בכל ריב? כדאי שתקראו את זה

כהורים, אתם רוצים להבטיח מערכת יחסים הרמונית ומלאת אהבה בין האחים. הריב או הריבים אינם מגדירים את מערכת היחסים, אלא שהם רק חלק ממנה. ובכל מקרה, ההתערבות המיידית שלכם, מתוך רצון להבטיח הרמוניה ביניהם ובבית, עלולה רק ליצור נזק. מדוע? משום שהערך של תשומת הלב החיובית והשלילית הוא אותו הערך. ומה זה אומר בפועל?

 

כשהילדים רבים ביניהם, צריך לתת להם לפתור את המחלוקת. ההתערבות שלכם למעשה מייצרת עניין, מעסיקה אותם, "שופכת דלק למדורה" והופכת את הריב (שמי כמוכם יודע עד כמה לעתים הוא שטותי) לקרקס של ממש. אפשרו לילדים לריב ומעבר לכך – אפשרו להם לפתור את הבעיה בעצמם.

 

ומתי בכל זאת ראוי להתערב?

שימו לב: העובדה כי אינכם מתערבים אינה אומרת כי אתם מעלימים עין. חשוב שתהיו נוכחים בריב, אם כי בעמדה פאסיבית. ההתערבות שלכם חיונית במקרים בהם הילדים חוצים קו אדום, שבמרבית המשפחות הוא כמובן אלימות פיסית. אינכם רוצים להגיע למצב בו הילדים פוצעים אחד את השני, וזהו המקום שלכם לעשות קאט. 

 

הילדים רבים – איך לנהל את האירוע?

  • שאלו אותם בנועם על מה הם רבים 
  • הציעו פעם אחת (!) פתרון למחלוקת
  • הילדים קיבלו את ההצעה? נפלא!
  • הילדים מסרבים להצעתכם? אפשרו להם להמשיך לריב
  • חשוב שמאד שלא תתערבו – זהו אקט מלמד שמדגיש לילדים כי האחריות על פתירת המחלוקת היא שלהם.



הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.