fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

למה תינוקות מתעוררים בלילה

התינוק לא חייב ללמוד להירדם עצמאית כדי לישון טוב?

לא!!!!!! אין קשר בין הדברים

כמה שנים אתם כבר יודעים להירדם עצמאית? למעלה מעשרים שנה? ובכל הזמן הזה תמיד ישנתם טוב? ברור שלא כי האחד לא בהכרח מוביל לשני!
אז למה הורים כל כך עסוקים בללמד את התינוק להירדם עצמאית כדי להשיג עוד קצת שעות רצופות של שינה בלילה מבלי שידעו את הבסיס להכל? ואילו תנאים חייבים להתקיים כדי להשיג שינה טובה ורציפה גם מבלי לדעת להירדם עצמאית????

מה זה מחזור שינה? מהם השלבים בתוך מחזור שינה אחד? ואיך בכלל כל זה יהפוך את כל מה שאתם יודעים על שינת תינוקות

השינה מורכבת ממחזורים, כשבתוך מחזור השינה עצמו יש מספר שלבים.

השלב הראשון- שלב האקטיבציה

שלב שאתם מכירים כך– אנחנו נכנסים למיטה, מניחים את הראש, עוצמים עיניים ו..הולכים לישון באופן אקטיבי. אקטיבציה היא תהליך נרכש! אנחנו יכולים בהמשך חיינו גם ללמוד להירדם אחרת, למשל רק מול הטלוויזיה, או מול הפלאפון… מכירים את זה? זה מתחבר אצלנו לאקטיבציה, וזו המשמעות של "איך אני הולך לישון?". המיוחד באקטיבציה היא שבכל הזדמנות בה מופיעה עייפות, אפשר ללמוד לישון בצורה אחרת. זה חיווט של הנוירונים במוח בין תחושת העייפות שאני מרגיש לבין זה מה שאני עושה כדי ללכת לישון. זה השלב שהכי קל להתעורר ממנו ואם מתעוררים מהשלב הזה זה אומר שנכנס הרבה אדרנלין. תינוק שסיים מחזור שינה והתעורר יצטרך בדיוק את אותה האקטיבציה כדי לחזור לישון. בגלל זה, אם מלמדים תינוק להירדם באופן עצמאי הוא יוכל להרדים את עצמו מחדש ללא תלות בכם. כלומר, האקטיבציה היא לא הסיבה להתעוררות! אלא רק מה שהתינוק יצטרך כדי לחזור לישון!

השלב השני- שלב הכנה לשינה עמוקה

זהו השלב בו הגוף נערך מבחינה הורמונלית ועצבית לכניסה לשינה. בשלב הזה, מתקיימים שני סוגים של גלי מוח. מצד אחד גלים המאפשרים שינה במצבי רוגע ומצד שני גלים המאפשרים שינה במצבים סימפתטיים ובמצבי קיצון יגיעו לשנת שאט דאון. שני סוגי גלי המח הללו כמעט תמיד יהיו נוכחים בו זמנית רק במינונים משתנים לכל אחד מהם תפקיד שונה. לראשון, תפקיד בהתכנסות לשינה בעוד שלשני, תפקיד בחסימת גירויים חיצוניים. לשם המחשה, ניתן באופן פשטני לדמות את הכניסה לשינה לציר: בקצה אחד השינה מאוד רגועה ופרא סימפתטית ואין גירויים חיצוניים בכלל ובקצה השני שינה ממצב מאוד סימפתטי עם המון גירויים וקשיים להתכנס לשינה. בפועל, כל שינה היא איפשהו על הרצף ומה שיכריע את המינונים מכל סוג גלים שכזה הוא עד כמה התינוק או הסביבה היו סימפתטיים באותה השינה. אפשר לדמות את השלב הזה לסלקטור. הסלקטור בודק בשלב הזה מאזן של הורמוני עירות מול שינה ואם יש אדרנלין בגוף. במידה ומזהה שיש אדרנלין- לא תתאפשר כניסה לשינה עמוקה!!

השלב השלישי- שלב שינה עמוקה

שלב בו הגוף רפוי, כמעט ללא תנועה, קשה מאוד להתעורר מהשינה בשלב זה. גלי המח איטיים מאוד, ירידה בהורמוני הערות יש פעילות פרא סימפתטית מוגברת שחרור של הורמוני גדילה, התפתחות, וכן הלאה

השלב הרביעי- שנת חלום- נקרא גם  REM- rapid eye movement

שלב המאופיין בפעילות סימפתטית מוגברת. הרבה מהתהליכים קוגניטיביים מתקיימים בשנת החלום. קל להתעורר בשנה הפעילה הזו. זו שינה שנשלטת על ידי המערכת הסימפתטית לכן במידה והמערכת הסימפתטית מופעלת יהיה יותר REM

ועכשיו החלק הכי חשוב!

בשינת לילה מתוך מערכת פרא סימפתטית (בתוך סימנים מתאימים ואווירה נכונה) נישן כך ששלב האקטיבציה ושנת החלום הם ממש מינוריים ויש יותר הכנה לשינה עמוקה ושינה עמוקה למשך 2/3 ראשונים של הלילה. בשליש האחרון של הלילה, זה מתהפך והגוף מתחיל לעבור להתעוררות המערכות ואז נראה מחזור שינה שמושתת יותר באקטיבציה ובשנת החלום. זו השינה אותה אתם רוצים לייצר לתינוק שלכם! בתחילת הלילה- לישון שינה איכותית ורציפה ולקראת סוף הלילה נראה יקיצות. מזכירה שעד גיל שנה, שינה רציפה נחשבת 5 שעות.

אם השינה היא מתוך המערכת הסימפתטית אז נראה יותר יקיצות בשעות הראשונות כי האקטיבציה ושנת החלום מקבלות יותר נוכחות ויש פחות שינה עמוקה.

מה שהופך את האקטיבציה וREM  למשמעותיים הן הרמות השונות של ההורמונים שעדיין לא מספיק מאוזנות למצב שינה בשביל כניסה לשינה עמוקה. אם נדמה את הגוף שלנו לדלי, המעבר לשלב הREM  יהיה כאשר הדלי יהיה מלא בהורמוני ערות. מהסיבה הזו, במצב של כניסה לשינה ממצב סימפטטי יש לנו מראש רמות גבוהות של הורמוני עירות לכן, יותר שנת חלום ויותר אקטיבציה. הדלי מתמלא מהר יותר כי מראש הגיע מלא באופן יחסי.

אם אנחנו בעצם ישנים ונכנסים מהתנאים המותאמים לשינה, בשני שליש הראשון של הלילה תופיע בעיקר שינה עמוקה והשליש האחרון של הלילה יהיה שנת חלום. זה לא שזה יהיה רק שני אלה, פשוט זה רצפי הופעת השלבים השונים שיהיה שונה ממחזור רגיל ושני שלבים אלה יהיו המרכזיים בזמנים שצוינו.

אחד הדברים הראשונים שמפריעים לנו לישון שינה טובה זה עייפות יתר, סימנים מאוחרים אווירה לא מתאימה – שבעצם נוכח בהם הורמון מסוים – מה שמו? אדרנלין! נכון! ההרדמה תהיה מאוד ארוכה, יהיה מאוד קשה להרדים את התינוק והוא יתעורר הרבה במהלך הלילה. אנחנו נראה את זה גם ברעב מוגבר ופיפי. כשיש פיפי קשה מאוד להירדם. זה בלתי אפשרי! תזכרו בהריון, אחרי לידה. אז כך גם אצל התינוקות והפעוטות! זה מאוד מקשה עליהם להירדם! וגם מקשה להיכנס מחדש לשינה עמוקה.

אז אני רוצה לחזור ולסכם:

  • אם התינוק שלכם מתעורר אחרי 20 דק מההרדמה, במה נחשוד? בפיפי, עייפות יתר, בכניסה מתוך מערכת סימפתטית
  • אם מתעוררים הרבה בלילה כל מחזור שינה במה נחשוד? כניסה סימפתטית לשינה ונוכחות של אדרנלין ורעב. כדי לזהות מה מפריע לישון, אני ממליצה פשוט לתצפת בזמן שינה (כל עוד אתם עוד ערים) ולראות על הגוף מה הפריע לפי האזורים בגוף (עייפות באזור הראש, רעב באזור הבטן והפה ופיפי באזור האגן והגפיים)
  • אם נכנסים לשינה ממערכת סימפתטית, שזה יכול לנבוע מאירועים שונים למשל אם יש משהו בגן שלא מסתדר ומהווה גורם לחץ לילד, או אם בכלל יש משהו סימפתטי בחיים שלו כמו מעבר דירה, צמיחת שיניים, מחלה, אז השינה תראה בצורה של מחזורים קבועים ורגילים לפי הסדר הרגיל של השלבים עם שינת חלום ואקטיבציות משמעותיות ואז אנחנו נראה התעוררויות מרובות במהלך כל הלילה- בסוף כל סיום מחזור שינה ואף ייתכן שיפתחו חלונות ערות, עקב נוכחות גבוהה של הורמוני ערות.

אז הצלחתי לשבור מיתוס ענקי?

בברכת שינה טובה 

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.