fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

חשיבות המשחק בהתפתחות הילד

כל הורה מכיר מצב בו ילדו אומר לו שהוא משועמם. לרוב, הם מבלים שעות של חוסר פעילות מול הטלוויזיה ושילוב של בכי ויבבות. עם זאת, אתם יכולים להפוך את השעמום למשהו יצירתי יותר. בילוי משותף של משחקים ופעילויות הדורשות דמיון הוא פתרון נהדר. 

כל הורה מכיר מצב בו ילדו אומר שהוא משועמם. לרוב, הם מבלים שעות של חוסר פעילות מול הטלוויזיה ושילוב של בכי ויבבות. עם זאת, אתם יכול להפוך את השעמום למשהו יצירתי יותר. בילוי משותף של משחקים ופעילויות הדורשות דמיון הוא פתרון נהדר. אז בואו ניראה איזה רעיונות למשחקים יצירתיים אפשר לשחק עם הילדים.. המשחקים שתשחקו עם ילדכם צריכים להיות מונחים על ידי האינטרסים של ילדכם, כך שהזמן המשותף אינו אומר לגרום לו לשעמום ממושך.

השפעת המשחק על הילד

כנראה שכל אחד מאיתנו – הורים – היה רוצה שילדו יגדל להיות אדם יצירתי ובעל תושייה שיכול להתמודד עם כל סיטואציה. זה לא סוד שאימהות קוראות מדריכים בנושא ההשפעה של פעילויות שונות על התפתחות התינוק במהלך ההיריון. עם זאת, כדאי להזכיר כבר בהתחלה כי אין דבר טוב יותר לפעוט מאשר כיף. פעילות כזו הכרחית להתפתחותו כמו פעילות גופנית באוויר הצח, אינטראקציה עם בני גילם או תזונה בריאה.

המשחק הראשון שילדנו משחק בו, זה חיבור אובייקטים באופן אקראי, מתרגם אותם, מועך אותם או מכה ומסובב אותם. לאחר כשנה הוא מבחין בקשר של סיבה ותוצאה בין כל הפעילויות הללו ואז מתחיל להקים מגדלים ומחבר קוביות באופן עצמאי. באופן זה, הילד מגרה את היצירתיות. ילדים גדולים מעט יותר בדרך כלל מתחילים לחקות לאט את התנהגותם של בני בית אחרים, בעיקר ההורים, שהם מודלים עיקריים לחיקוי עבורם כתוצאה ממשחקים אלו, הפעוט לומד גם לתקשר עם אחרים.

היתרונות והחשיבות של משחק יצירתי לילד

פעוטות אוהבים לשחק במשחקים בהם הפעוט הוא הגיבור  של מה שהוא עושה ומה שקורה סביבו. הוא יכול לבחור את הכללים של המשחק כרצונו. המגבלה היחידה תהיה הדמיון והיצירתיות שלו. התפקיד שלנו, כהורים, הוא להשתתף במשחק ולתת לקטנטנים שלנו טיפים קטנים, אך בשום פנים ואופן אסור להתערב יותר בכללים ובדרך המשחק. בשלב זה, הילד הזה הוא הבוס ואנחנו רק מלווים אותו. דוגמא לכך היא כאשר ילד בן שנתיים בונה מגדל. הוא בהחלט יתמודד עם משימה זו, אך הוא לא יעשה זאת בלי רמזים קטנים מצידנו.

בדרך זו, יהיה לו מוטיבציה לפעול, הוא יראה שמה שהוא עושה משתלם והוא ירגיש את השמחה ביצירת בניינים. לאחר שהפעוט מגיע למטרתו, עלינו לאט לאט לצאת מהמשחק ולתת לו לפעול באופן עצמאי. כשלנו כהורים יש שאיפות גבוהות מדי ורוצים להתערב בכיף של הפעוט, זה בדרך כלל נגמר באפקט הפוך. בנוסף, הילד יסתמך על ביקורת, יאבד במהירות ביטחון ויאבד עניין לעשות משהו בעצמו. באחריותנו להימנע מתלות מתמדת של ילדינו בתרומותינו ומההצלחות שלו בתגובות שלנו.

יש הרבה מאוד משחקים יצירתיים, אבל החשובים ביותר הם היתרונות שלהם. ביניהם עלינו להזכיר את:

  • השפעה על התפתחות הדמיון והיצירתיות.
  • פיתוח אינטרסים.
  • שיפור מיומנויות הדיבור.
  • תקשורת טובה יותר.
  • שיפור בזיכרון.
  • ריכוז טוב יותר.
  • פיתוח מיומנויות ויכולות מוטוריות עדינות.
  • התפתחות קוגניטיבית.
  • השתתפות במשחק פעיל.
  • התפתחות רגשית.
  • התפתחות חברתית.

ולו רק בגלל היתרונות הללו, אנחנו לא צריכים לחסוך את ההנאה של ילדינו שבזכותם מתפתחים ברמות רבות. במקום זאת, חשוב שנתמוך בהם נתגמל אותם וננחם אותם במידת הצורך. בנוסף, אנו משתתפים במשחק איתם, אך כאורחים המעוניינים להצטרף ולא לכפות את כללי המשחק עליהם.

לימוד ילדים במהלך המשחק

ילדים סופגים ידע כמו ספוג, פעוט יתייאש ולא יחכה עם יוצף במינון רב של ידע. ילדים לומדים הכי טוב דרך המשחק. יש המון משחקים מהנים שילדכם יכולים ללמוד מהם וליהנות בו זמנית. חשוב שהרעיונות למשחקים יצירתיים יועברו לילדנו בצורה קלה ונגישה, המשחק עבור הקטנטנים הוא חשוב ביותר מכיוון שאז הם קולטים הרבה דברים חדשים ולרוב לא שמים לב שהם לומדים דברים חשובים במקביל. בנוסף, למשחק יצירתי יש השפעה חיובית על החושים ונותן אפשרות לחשיבה יצירתית, מתחשבת והגיונית.

רעיונות למשחקי יצירה עם ילדים

יש הרבה רעיונות למשחק יצירתי. בעידן המחשבים והדיגיטל הרבים, לעתים קרובות אנו שוכחים שעדיף לשחק עם הילד מבלי להשתמש בציוד מודרני. הורים רבים עושים את טעות בכך שהם נותנים לפעוט שלהם טלפון, מחשב או טאבלט. לאחר זמן מה הוא יתרגל וישתמש בכל המכשירים האלקטרוניים היקרים האלה כצעצועים. דבר שיפגע ביכולות הקוגניטיביות של ילדכם, אז כדאי להתאמץ ולשחק עם הילדים בדרך מסורתית. אם אין לכם רעיונות איך לעשות את זה, להלן כמה משחקים שאתם והפעוט שלכם בוודאי תאהבו.

הכנסת דגנים לקופסאות בגדלים שונים

משחק עם הילד בהכנסת דגנים לקופסאות מטרתו לעורר תפיסה וחוש מגע. חשוב להשתמש בסוגים שונים של דגנים בצבעים ובגודל שונים, ובתיבות שונות, כמו צנצנות, בקבוקים או כוסות, למשחק. יש לעשות פתח בגודל שונה בכל קופסה או צנצנת. על הילד להכניס את הדגנים לתוך החור שבקופסה/צנצנת. לפני התחלת המשחק הילד צריך לארגן ולסדר באופן אינטואטיבי את הקופסאות והצנצנות ולהשתמש בדגנים בגדלים וצורות שונות. קיים גם סיכון שילדים קטנים יכניסו את הדגנים לפה שלהם, מה שעלול לגרום להם להיחנק, ולכן אנו ממליצים להשתמש בדגני בוקר כשהגיל של הילד יהיה מגיל שנתיים ומעלה כאשר הם כבר אוכלים מזון מוצק וקטן כמו דגנים. משחקים לילדים מסוג זה מאפשרים להם לעצב את כישוריהם הידניים ומאפשר תיאום עין-יד. אם אנחנו הולכים לשחק עם הילד על הרצפה, ניתן להשתמש במזרני פעילות לשם כך.

מכתב לעצמי – הצעה לילדים מעט גדולים יותר

מכתבים זה לזה הם משחקים לילדים שיכולים לכתוב. כל מה שאתה צריך בשביל זה הוא פיסת נייר ועט. למשחק יש השפעה חיובית על חשיבתו היצירתית של הילד, מפתח דמיון ומהווה מזכרת לעתיד. בנוסף, הוא מלמד דיוק ביטוי וסגנון כתיבה. משימתם של הילדים במשחק זה היא לכתוב מכתב לעצמם כמבוגר. הנושא הוא אופציונלי. הקטנטנים יכולים לכתוב איך הם מרגישים, איך עבר היום שלהם, אילו צעצועים נמצאים בחדר שלהם או אילו חלומות הם חולמים. יש הרבה רעיונות בנושא, הרבה תלוי על מה שהילד רוצה לכתוב עליו.

משחקי יצירה לילדים – סיכום

למעשה, הרעיון של משחק יצירתי לילדים יכול להיות מאוד מגוון. מנקודת מבטם של הצעירים, הדבר החשוב ביותר הוא שהם יכולים לבלות את הזמן הזה במשחק עם הוריהם, שמהווים מודל לחיקוי עבורם. פעוטות דורשים, אם כי לא תמיד מסוגלים לומר זאת, רוך ותשומת לב. כן, גם הורים עייפים עם הזמן וזקוקים למנוחה, אך זה לא משחרר אותם מהחובה לשמור על ילדיהם. אם אנחנו בהחלט צריכים לנוח ולמצוא קצת זמן לעצמנו, אנחנו יכולים להשקיע בצעצועים יצירתיים. הרעיון למשחקים לילדים יכול להופיע בצורה של בריכה יבשה עם כדורים, באוהל כדורים וכדומה. בזמן שאנחנו נחים, הילד יכול לזרוק את הכדורים לסל או לדליים, ועל כל זריקה מוצלחת צריך להיות מתוגמל במחיאות כפיים. צעצוע כזה הוא אלטרנטיבה מצוינת, לא מלכלך את הרצפה, ובנוסף זה מביא הרבה כיף לילד ובוודאי ישמח את ילדכם.

 

למאמר רעיונות שימושיים לפעילויות מהנות לילדים

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.