fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

חרדת נטישה???? מה זה?

 

למה התינוק שלי חרד שאנטוש אותו?

האם ניתן למנוע?

תינוק שחווה את זה, זה אומר שהקשר לא בטוח מספיק?

רוב התינוקות מגלים סימני חרדת נטישה בין גיל שבעה חודשים לגיל עשרה חודשים. זהו אחד השלבים הטבעיים בחייו ובהתפתחות השכלית של התינוק. זהו שלב הכרחי להמשך ההתפתחות וכל תינוק עובר אותו במוקדם או במאוחר, אך עם זאת כל ילד יכול לחוות אותו באופן אחר, בין אם באופן מוחצן או מופנם….

במהלך תקופה זו, שעלולה להמשך מספר חודשים נוספים, את עלולה להבחין בכך שהוא בוכה או מקטר בכל פעם שאחד מכם מתרחק ממנו או יוצא מהבית. בגיל הזה הוא מבין שאם את מתרחקת או הולכת לחדר אחר – את עדיין קיימת. הוא בוודאי חושש שלא תחזרי אליו ומיד מאבד את בטחונו. לכן, אם תעבירי אותו לאדם אחר או תתרחקי ממנו – הוא יגיב ככל הנראה בקיטורים או בבכי. חלק מהתינוקות כל-כך חוששים עד שהם מגיבים מיד בבכי קורע לב. אז סביר להניח שאולי זה מה שקרה גם בימים האחרונים 

בעבור תינוקות, גם הירדמות ושינה הינם פרידה, ולכן, בתקופה הזאת הרגלי השינה שלו עלולים להשתבש בצורה מאוד משמעותית. הוא עלול לבקש שתשבי לידו עד שירדם או לבכות בכי קורע לב ברגע שאת יוצאת מהחדר. כל הירדמות עלולה להיות קשה ומתישה עבור כל המשפחה. בנוסף לכך, הוא עלול להתעורר בלילות בכדי לוודא שאת נמצאת לידו…… שינה ממש נתפסת כמו פרידה ולכן היא בעוצמות יותר קשות.

על-מנת להתמודד בצורה נכונה עם חרדת הנטישה ולמנוע ממנה להתקבע, יש לפעול במקביל בתגובות נכונות גם בשעות הערות והיום וגם בהשכבה ובמהלך הלילה.

במהלך היום, כאשר אתם יוצאים מהחדר שבו הוא נמצא ומשחק על מזרן הפעילות למשל, תחילה הודיעו לו על כך. גם אם נראה לכם שאינן מבין כרגע בדיוק מה אתם אומרים, לאט לאט הוא יתחיל לעשות את הקישור והדבר ירגיע אותו. פנו אליו ואימרו לו: "אני הולכת לרגע לשירותים. כבר חוזרת אליך". יש להמשיך ולדבר אליו מעבר לקיר, על-מנת שיבין עם הזמן כי ברגע שהוא שומע את הקול שלכם – זה אומר שאתם שם, שלא נעלמתם לעולמי עד. חובה אכן לחזור כפי שהבטחתם, ואחת לכמה ימים להגדיל את פרק הזמן שבו אתם מחוץ לחדר.

כדאי גם לשחק משחקי "קוקו" – פעם להסתיר אותו ופעם להסתיר אתכם, להציץ מעבר לקיר ועוד. זה יסייע לו ללמוד שאתם תמיד שם, גם כאשר הוא לא רואה אתכם. זה משחק מאד חשוב להתפתחות ולהבנה.

כאשר הוא מתחיל להתלונן או לקטר ברגע שאתם מפנים את הגב ומתרחקים (נניח למטבח להכין לו אוכל), אין לרוץ אליו מיד ולהרים אותו על הידיים. הדבר עלול להעביר את המסר השגוי שאכן יש ממה לחשוש ולהגביר את החרדה!!!!

חשוב לשדר ביטחון ורוגע, והדבר יחלחל גם אליו. אז תמצאי את התגובה הכי רגועה שלך. יש להגיב בצורה הדרגתית, לדבר אליו למשל מהמטבח: "אני מכינה לך ארוחת צהריים. איזו בטטה טעימה!". אם אינו נרגע, להתקרב אליו הדרגתית ולהמשיך לדבר, ורצוי לרדת לגובה שלו ולהרגיע אותו כך – ולא להרים על הידיים מיידית. אם עדיין אינו נרגע – כמובן שנרים על הידיים ונרגיע.

בשעת ההשכבה הדגש יהיה להקל עליו את הפרידה. יש להאריך את טקס השינה הקבוע: להיפרד מההורים, האחים, סבא וסבתא וכל החפצים שבבית, להיכנס לחדר, להגדיל את מספר החיבוקים, המגע וזמן האיכות של אחד על אחד לפני השינה, וניתן לשלב מוזיקת רקע נעימה שהוא אוהב שמשרה עליו רוגע (כמובן לכבות את המוזיקה בהשכבה עצמה).

חובה להקפיד בכל השכבה והתעוררות לילית שלא הייתה עד עתה, ללחוש ולדבר אליו מחוץ לחדר לפני שאתם נכנסים אליו להרגעה, על-מנת להעביר לו את המסר שאתם שם בשבילו גם אם הוא לא רואה אתכם אלא רק שומע אתכם.

לסיום, מומלץ לאמץ חפץ מעבר עבור השינה, גם בהרדמות מחוץ לבית. תינוקות רבים יאמצו חפץ מעבר בעצמם, ייקשרו אליו והוא יישאר עמם וינחם אותם ברגעים הקשים. ניתן גם ליזום ולסגל עבורו חפץ מעבר (מומלץ חיתול טטרא שגם אם ייעלם או יתבלה – תמיד יש לו תחליף…), במידה ואת עוד מניקה, אני ממליצה ממש להתיז חלב אם או לישון בהתחלה פיזית עם החיתול בלילה, על מנת שיספוג את הריח שלך. בשביל זה יש להצמיד את החפץ ברגעים טובים ונעימים, ולאחר שהוא ייקשר אליו – להשכיב אותו לישון ביחד איתו.

ברגע שתהיי במסר שהוא מסוגל ויכול ואת שם והכל בסדר אז את תשרי ביטחון…. אם עכשיו בגלל שאמרתי לך שזהו חרדת נטישה אז תגונני ותהיי בעצמך חרדה ותחשבי שהוא מסכן אז תעשי עבורו בדיוק הפוך…. זה שלב חשוב שכל הילדים עוברים וחשוב שיעברו אותו כמו שצריך ואנחנו צריכים לאפשר להם להתמודד עם קצת עצמאות ולהרפות קצת מהצד השני. שימי לב שזה שלב שתמיד מגיע יחד עם הזחילה שבו הם פיזית מתחילים להתרחק מאיתנו ולכן חשוב לאפשר

השלב הזה מגיע לסיום לקראת גיל שלוש שהילד כבר יכול לשאת פרידה מההורים ולייצר אצלו מודל פנימי של ההורים, המהווה עבורו בסיס בטוח. לא בכל התקופה המאוד ארוכה הזו אנחנו נחווה התנהגות קיצונית של חרדת נטישה. היא מאוד דינמית ולכן חשוב לזכור שהשנים הראשונות הן מאוד חשובות להתפתחות הילד ויש לתת לו מענה לסך כל צרכיו, לא להתעלם מהצרכים הרגשיים ולא לגונן יתר. הילד זקוק גם לעצמאות ותחושת בטחון עצמי ולכן יש גם לאפשר לו לחוות התרחקות ובמידה ויצטרך ללמד אותו שאתם שם!!

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.