fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

התפתחות מוטורית בחורף

התפתחות מוטורית בחורף

הנה הגיע לו החורף ואיתו הגיע הלבוש החם והשכבות. בסדנאות ובשבטים שלי אני יכולה לראו את התינוקות שמגיעים עטופים שכבות שכבות כמו בצלים קטנים. אנחנו מלבישים את הילדים בגופיות ועליהן חולצות עבות ועליהן סווטצ'רטים ואם יצאנו מהבית יש סיכוי שתהיה עליו גם חרמונית או מעיל. במיוחד את הקטנטנים שרק נולדו. היתרון חם להם… החיסרון? הם פחות מרגישים את הגוף שלהם ולכן ההתפתחות המוטורית שלהם עלולה להתעכב.

תמיד בחורף בכל שלב שבו הקטנטנים שלנו נמצאים בו תהיה האטה. אם הם לפני התהפכות ההתהפכות תתעכב, אם הם לפני זחילה היא עלולה להתעכב, אם הם לפני התחלת הליכה הם עלולים להשאר בשלב הזחילה עוד קצת עד שהחורף יגמר.

האם יש מה לעשות? בטח שיש.

קודם כל התינוקות שלנו לומדים על הגוף שלהם כשאנחנו נוגעים בהם. אם נגענו ברגל למשל המוח יקבל מידע עיצבי על הרגל וידע שיש שם איבר שאפשר להפעיל. ככל שנעשיר את המגע שאנחנו נותנים בסוגים שונים, מרקמים שונים, מקצבים שונים ועוצמות שונות כך המוח קולט עוד ועוד מידע על האיברים ומבין שהוא יכול להשתמש בהם. לכן מומלץ לגעת ולעסות את התינוקות שלנו כמה שיותר. הזמן שהכי קל לעשות את זה הוא סביב האמבטיה כי זה הזמן בו אנחנו מפשיטים אותם ולכן אנחנו יכולים להכניס לאמבטיה ספוגים שונים בעלי מרקמים שונים, ליפות כאלה ואחרות, מברשות שונות ובזמן המקלחת לנסות ולשפשף את התינוק במספר גדול של אביזרים. בנוסף לפני האמבטיה ואחרי האמבטיה אפשר להוסיף עיסויים בשמן ומגע עמוק כמו שיאצו, המוח של התינוק יקבל מידע על השלד, על השרירים, על קצות העצבים ויתחיל להפעיל את הגוף. אחרי האמבטיה אפשר להוסיף מגע עמוק ושפשופים עם המגבת, גם זה סוג מגע מעניין שיכול ללמד את התינוק על גופו.

אפשר גם לייצר סביבה תחושתית בבית, למשל לקנות קוביה של דשא סינטטי ולשים ליד השטיח. לקנות שטיחונים שונים כמו למשל שטיחון גומי נגד החלקה של אמבטיה או שטיחון "שאגי" קטן כמו כזה ששמים למרגלות המיטה, שטיחון קטן כמו זה של הכניסה לבית, לשמור עליהם כמובן חדשים ונקיים ולתת לתינוק לזחול עליהם עם כמה שפחות שכבות ביגוד. זה כמובן יתן לו אפשרות לחוש את סוגי המגע השונים על כל הגוף של עצמו.

בנוסף אפשר למצוא הזדמנויות בהם אפשר לסגור את אחד החדרים ולחמם אותו ולקלף קצת שכבות. לתת לתינוקות להיות עם שכבה אחת דקה בחדר מחומם לא יהפוך אותם לחולים ואפשר למצוא זמן במהלך היום בו אפשר לשחק בחדר סגור מחומם. אם כבר קילפנו מעליהם שכבות נוסיף למשחק הרבה תנועה, אוירונים, שמיניות, תנועה במרחב, תרגילים בשכיבה על הבטן על כדור הפיזיו, התנועה אף היא מלמדת את המוח על הגוף ומשכללת את מערכת שיווי המשקל ולכן תינוק שינוע הרבה במרחב יוכל להתקדם בהתפתחות שלו.

משחקיות וג'ימבוריות וגינות ציבוריות הן גם מקום מוצלח ללמוד על הגוף, ברוב המשחקיות יש משטחים לא יציבים ולא חלקים כמו בריכת כדורים, טרמפולינות, מזרנים מתנפחים שמדמים תנועה כמו על מזרן מים, אם ניתן לתינוק שלנו לשהות במשטחים כאלה הוא יפתח מאוד את התנועתיות שלו ויוכל להתקדם שלב בהתפתחות. בגינות ציבוריות אפשר להשתמש בנדנדות, במנהרות, במגלשות, לתת לתינוק שלנו לזחול על המתקנים, לנסות לטפס בזחילה על המגלשה ועוד ועוד.

גם בבית אפשר ליצור מסלולי מכשולים, למשל לפזר כריות שונות, בובות שונות באזור משטח הפעילות של התינוק, אפשר לתת לו לטפס על חבילות חיתולים סגורות, לנסות לתת לו לזחול לנו מעל הרגליים כשאנחנו יושבים לידם. אפשר ליצור בריכת כדורים באופן עצמאי, למשל לשים את כל הכדורים שיש בבית בתוך האמבטיה ללא מים ולתת להם לשחק שם.

אז נכון שחורף ואנחנו כולנו אמהות פולניות (גם מי שלא פולניה…) אבל תמיד תזכרו שיש מה לעשות כדי לעודד את ההתפתחות של התינוקות שלנו גם בימים שעושה רושם שהם עושים קצת האטה בהתקדמות.

אז שיהיה חורף נעים וחמים עם התפתחות תקינה ומייטבית…

עינת דולב הדס, יוצרת שבטים, יועצת לליווי התפתחותי, הנקה והדרכת הורים מוסמכת, מלווה משפחות בתחילת הדרך ההורית שלהם.

0544229800

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.