fbpx

*** משלוח חינם לכל חלקי הארץ ***

תפריט

ביעותי לילה

ביעותי לילה

ביעותי לילה

זאת אחת ההפרעות המתסכלות והמבלבלות ביותר, הבית שקט ורגוע ופתאום הילד קם, נראה מבוהל, בוכה או מדבר לא ברור, ואתם שרק רוצים להרגיע לא יכולים לעשות את זה כי הוא פשוט לא מזהה אתכם או משתף פעולה. אחרי שהכל נגמר אתם נותרים עם תחושה לא נעימה והילד לא זוכר כלום…..

מה זה ביעותי לילה?

ביעותי לילה הם מצב בו הילד קם באמצע הלילה נסער מאוד, אך למעשה הוא עדיין שקוע בשינה. הוא עלול לצעוק כל מיני דברים או לבכות בכי ממושך וחזק מתוך שינה, מבלי יכולת לתקשר עם סביבתו. ילדים שסובלים מביעותי לילה יכולים להתיישב או להיעמד, לזוז ולהתהפך, לבכות ולצרוח בקול רם ואף לזרוק דברים שלידם. הם עלולים להיראות כאילו הם בהיסטריה של ממש, והם אינם מגיבים לניסיונות ההרגעה והנחמה של הוריהם. ייתכן שהעיניים שלהם יהיו פקוחות במהלך ההתקף, והם יניעו ויחבטו בידיהם לכל עבר, דופק לבם יהיה מואץ, והם גם יכולים להזיע, אך למעשה – הם עדיין ישנים.

 

ילד במצב של ביעותי לילה לא יזהה את הסובבים אותו, ולא יגיב כאשר ינסו לדבר אליו. ברוב המקרים הביעותים אורכים מספר דקות, אך ידועים גם מקרים ארוכים יותר, כ-40 דקות ואף שעה. בבוקר הילד לא זוכר כלל מה קרה במהלך הלילה. ביעותי הלילה בדרך כלל מפסיקים מעצמם, כשהילדים מפתחים שינה עמוקה בוגרת ובשלה יותר.

מדובר באמת בתופעה לא נעימה כלל, ואף כזו שיכולה להלחיץ מאוד את ההורים. מאוד לא נעים להגיע בריצה לחדר ולראות את ילדך בוכה וצועק בלילה וכל זאת מתוך שינה, מבלי שיש לך את היכולת להרגיעו, לתקשר איתו או להעיר אותו כדי לחסוך ממנו את החוויה המבעיתה הזו. אנו כהורים רק רוצים לשמור ולהגן על ילדנו, והנה הוא כל כך סובל ופוחד ואיננו יודעים מדוע ומה עלינו לעשות.

 

למה זה קורה?

ראשית, לביעותי לילה יש מרכיב גנטי והם עוברים במשפחה. לכן, אם אחד מבני המשפחה סבל מביעותי לילה בילדותו, יש סיכוי שגם ילדכם יסבול מהם. עוד גורמים לביעותי לילה יכולים להיות שינה לא מסודרת ו/או הפרעות במהלך השינה כמו נחירות והפסקות נשימה, חוסר שעות שינה, מחלה וחום, נטילת תרופות, יום לחוץ ואפילו שינויים בשגרת יומו של הילד.

 

אז מה עושים?

  1. קודם כל, נושמים ונרגעים. מדובר בתופעה שאף שהיא קשה מאד עבור ההורים, היא למעשה שכיחה מאוד, רגילה ונורמלית אצל ילדים, ואינה מעידה על כך שמשהו לא בסדר עם הילד. היא כן יכולה לתת לכם רמזים לדברים שקורים אצלו, ולכן, כדאי לבדוק מהן הסיבות להופעתם דווקא כעת. הבנת הסיבות תקנה שקט לכם, ואולי תאפשר לכם לצמצם אותן כך ששנתו תחזור להיות רגועה.

  2. אם ילדכם בוכה וצועק מתוך שינה ואתם מזהים שמדובר בביעותי לילה, חשוב מאוד לא להעיר אותו. התופעה הזו מתרחשת אצל הילד מתוך שינה והוא אינו מודע לה. ברגע שתעירו אותו הוא ימצא את עצמו מוקף בהורים מבוהלים, לא יבין מה מתרחש וייבהל גם הוא. דבר זה עלול לפתח אצלו פחדים סביב השינה. במקרים של ביעותי לילה פשוט תהיו לידו ושימרו שלא פוגע בעצמו או באחרים תוך כדי שינה ונסו להירגע גם אתם, עד שהוא יחזור לשינה רגועה. חשוב לא לגעת וללטף, כי זה עשוי להעיר או לעצבן את הילד הישן. יחד עם זאת, אם הביעות נוטה להיות ממושך וקשה, נגיד חצי שעה ומעלה, יש כאלו שחושבים שכן כדאי לעזור לילד להתעורר (על ידי שטיפת פניו למשל) כדי לקצר אותו. במצבים כאלה, ילדים יכולים להירדם מהר ולחזור לישון בקלות יחסית

  3. כדאי לדאוג לכך שילדכם אינו פוגע בעצמו או נפגע בשל תנועותיו. שימו לב שהוא אינו חובט בראשו בסורגי המיטה, ואם הוא כן עושה כך, דאגו שסביבתו תהיה מרופדת כדי שלא יפגע

  4. המתינו עד שיפסיק להשתולל, השכיבו אותו בעדינות במיטה אם יצא ממנה וכסו אותו היטב. בשלב זה, ילדים בדרך כלל נרדמים בחזרה במהירות

  5. וודאו כי הילד ישן מספיק שעות ושמרו על זמן שינה קבוע ככל האפשר

  6. חפשו אצל הילד סימנים להפרעות שינה נוספות: האם הוא נוחר, האם הוא נראה עייף וישנוני במהלך היום, האם הוא מרבה לפהק בגן, האם הוא עצבני ולא מרוכז במהלך היום, האם מתקשה לשבת במפגשים וזקוק לתנועה לעתים קרובות וכדומה. במקרה שעולה חשד לבעיות שינה נוספות כדאי להתייעץ עם רופא אף אוזן גרון

  7. אל תדברו על התופעה עם הילד למחרת, ונסו לא לייצר אצלו ואצלכם מתח סביב הנושא הזה.

  8. ברוב המקרים לא צריך טיפול כשישנם ביעותי לילה, והם באמת חולפים מעצמם. אולם, אם תרגישו שהתדירות שלהם גבוהה, עוצמת האירועים ומשכם גבוהים ויש חשש לפציעה של הילד תוך כדי הביעותים כדאי לפנות ליעוץ מקצועי.

רוצה לדעת עוד? את מוזמנת לקבוצה הפרטית שלי בפייסבוק- "לומדים הורות עם מיכל היקרי" ושם תמצאי טיפים וכלים וגם לשאול שאלות ומתן מענה אישי. כמובן שניתן גם לפנות אליי.

הכל בגישה הוליסטית מבוססת מחקרים, מכילה וללא בכי.

https://www.facebook.com/groups/lomdimhorut/?ref=share

בקבוצה יש 2 הרצאות בדיוק על נושא השינה ועל גישות שונות להרדמה.

 

אחרי הצטרפות לקבוצה את מוזמנת לראות ולקבל כלים וזו גם הזדמנות לבחון אם את בכלל מתחברת אליי וזה הכי חשוב יותר מכל דבר אחר.

 

למה תינוקות מתעוררים בלילה?

https://www.facebook.com/groups/lomdimhorut/permalink/1523248507846235/

 

גישות שונות להרדמה עצמאית

https://www.facebook.com/groups/lomdimhorut/permalink/1533657566805329/

 

אינסטגרם

https://www.instagram.com/michal_hikry

הירשמו לניוזלטר וקבלו חיבוק חמים באמצעות הטבה מיוחדת שתעניק לכם

אחוז הנחה ברכישה הראשונה

* בהרשמה הינך מאשר/ת דיוור מהחברה ויכול/ה להסיר את עצמי בכל רגע.