♥משלוח חינם לכל חלקי הארץ ♥

זחילה

זחילה מוגדרת כהתקדמות במרחב, כאשר צורת הזחילה המועדפת כוללת תנועה קדימה, תוך כדי שהחלק הקדמי של הגוף (בטן וחזה) פונים לכיוון הקרקע. מסיבה זו הזחילות הנפוצות הן המשך ישיר של התפתחות יכולתו המוטורית של התינוק בשכיבה על הבטן. הזחילה מקנה לתינוק עצמאות, מאפשרת לו בחירה (האם לנוע ולאן) ומזמנת לו התנסויות חדשות. טווח הזמן בו מתרחשת הזחילה הוא רחב יחסית ונע בין 6-10 חודשים. שלב זה מושתת לרוב על שלבים קודמים בהתפתחות בינהם יכולת הרמת הראש בשכיבה על הבטן, היפוך מהגב לבטן , זחילת ציר ועליה לעמידת שש.

קיימות מספר סוגי זחילות, כאשר הנפוצות ביותר הן זחילת גחון, זחילת שש וזחילת דב (זחילת 4):

  • זחילת גחון

    – זחילת גחון מתארת צורת התקדמות במרחב בה הבטן נמצאת במגע עם המשטח, וההתקדמות מבוצעת תוך פעולת משיכה של הגפיים העליונות ודחיפה של הגפיים התחתונות. מחצית מהתינוקות מציגים זחילת גחון בשיתוף ידיהם ורגליהם סביב 7.5 ח' 90% מהתינוקות סביב גיל 9.5 ח'. ישנן המון וריאציות לזחילת גחון כגון "זחילה אינדיאנית"  – יד ורגל נגדית, "זחילת זחל" – משיכה עם שתי הגפיים העליונות ואז דחיפה עם שתי הגפיים התחתונות ואסימטרית – בה צד אחד של הגוף מבע את עיקר התנועה ואילו הצד הנגדי פעיל פחות.
  • זחילת שש – זחילת שש מתארת צורת התקדמות במרחב בה המגע עם המשטח מתקיים בכפות הידיים, בברכיים בשוקיים ובגב כף הרגל. תוך כדי התקדמותו, מנתק התינוק לפחות גפה אחת, ובהמשך כאשר התינוק עובר לזחילת שש מהירה וזורמת, הוא נוטה לנתק בו-זמנית יד ורגל נגדית.
  • זחילת דב (זחילת 4) – מתארת צורת התקדמות במרחב בה המגע עם המשטח מתקיים בכפות הידיים ובכפות הרגליים, כלומר ארבע נקודות מגע. היכולת הנדרשת להחזקת הגו גדולה בהרבה מזו הנדרשת לזחילת שש בגלל ההפחתה בתמיכה במשטח. חלק מהתינוקות משיגים זחילה זו עוד בטרם שולטים בזחילת שש, וחלק רק לאחר שזחלו שש.

תרגילים לעידוד הערות משקל וזחילה

  1. בשכיבה על הבטן – העברות משקל לצדדים ע"י אחיזת זרוע התינוק וגירוי תנועה של הזרוע הנגדית לכיוון ההורה.
  2. בשכיבה על הבטן – עידוד כפיפה צידית של הגו וזחילת ציר – לקיחת משחק אל צידי גוף התינוק והזזתו כל פעם קצת. לשים לב שהתינוק מכופף את הרגל שקרובה למשחק ואת הגוו שקרוב למשחק.
  3. על כדור פיזיו –  בשכיבה על הבטן על הכדור, לאחוז את התינוק באיזור האגן התחתון ולהטות את התינוק לצד אחד. לחכות מספר שניות עד שנראה את הכיפוף של הרגל בצד הנגדי לכיוון ההטיה. נבתע לשני הכיוונים.
  4. בשכיבה על הגב- עידוד הבאת כפות רגליים וידיים אל קו האמצע, ומשם גילגילגול ע"י תנועת יד ורגל נגדית. לוודא שיש נשיאת משקל ונסיון התרוממות על היד התחתונה של התינוק.
  5. בשכיבה עלה בטן – הנחת צעצוע במרחק של כמעט נגיעה ונתינת קונטרה לכף הרגל (כאשר הירך והברך כפופות) החלפת הקונטרה מרגל לרגל עם התקדמות התינוק.
  6. עמידת ברכיים מול חבילת חיתולים. התינוק עומד על הברכיים, ידייו נשענות על החבילה. בטן מנותקת.
0
    0
    העגלה שלך
    העגלה שלך ריקהחזור לחנות